Analiza kosztów do korzyści

Piszę trochę w nawiązaniu do poprzedniego wpisu Jak kupować IT?. Jestem pozytywnie zaskoczony odzewem jaki wywołał. Dyskusja w komentarzach oraz na mój e-mail była naprawdę stymulująca. Dlatego chciałbym dołożyć jeszcze jeden kamyczek do ogródka zdrowych wdrożeń programów dla produkcji.

Jeśli to czytasz, to najprawdopodobniej jesteś człowiekiem na codzień stykającym się z procesami produkcyjnymi. Jako wdrożeniowiec, albo członek ekipy odpowiedzialnej za produkcję. Możliwe też, że jesteś informatykiem, któremu powierzono misję zarekomendowania systemu ERP, MES, APS. Myślę, że dla każdego z tych grup kluczowym elementem wyboru powinna być profesjonalna analiza kosztów do korzyści.

Twierdzenie: Procesy produkcyjne (firmowe) są tak skomplikowane, że nie da się dokładnie określić kosztu wdrożenia, ani mierzalnych efektów.

Prawda, czy fałsz? Jak myślisz?

Moja odpowiedź: bzdura!

Już widzę rzesze oburzonych wdrożeniowców broniących rękami i nogami „elastyczności” budżetów wdrożeniowych. W sumie to się nie dziwię. Sam dobrze wiem, jak trudne potrafią być wdrożenia, głównie ze względu na czynnik ludzki.

Prawda jest niestety taka, że wielu wdrożeń Zarząd klienta w ogóle by nie podpisał, gdyby przedstawiono im rzetelną analizę kosztów do korzyści. Bo trzeba pamiętać, że oprócz kosztów które jasno widać na ofercie i fakturze, kosztem jest również wysiłek organizacyjny klienta. Energia i czas pracowników zainwestowany w szkolenia, nauczenie się nowych procesów, wdrażanie kolegów. Nie mówiąc już o tzw. kosztach rozproszenia tzn. oderwania pracowników do bieżących obowiązków. A koszty zaangażowania działu IT, albo informatyka?

Podsumowując, żeby podjąć decyzję trzeba się przyłożyć do rzetelnej analizy kosztów do korzyści. I wymaga to wysiłku również ze strony klienta. No chyba, że ktoś lubi jak budżet wdrożenia puchnie, a dostawca ciągle łata „niespodzianki”.

Zainteresowany? Mogę udostępnić przykładowe kalkulacje rzeczywistego kosztu wdrożeniowego.

Zapraszam do komentowania. Chętnie podyskutuję! 🙂

 

Zrzut ekranu 2016-07-20 o 16.01.09Autorem wpisu jest
Karol Chęciński
Dyrektor Produkcji i Wdrożeń
+48 517 827 436
karol.checinski@syneo.pl

 

Udostępnij innym

Masz pytania? Zadaj je na forum, rozwiążmy je wspólnie.

Twój adres email nie będzie widoczny. Pola wymagane oznaczone gwiazdką *

Zacznij korzystać za darmo!

Sprawdź jak działa profesjonalny system zarządzania produkcją OptiMES. 

Kalkulator wdrożenia