Система управления производством
Система управления производством
System do zarządzania produkcją
System do zarządzania produkcją
Menu

Co to jest Lead Time?

Czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych wskaźników w kontroli surowców. Ma on bezpośredni wpływ na wszystkie firmy zaangażowane w łańcuchu dostaw i niekontrolowany może powodować poważne problemy produkcyjne. Od zrozumienia i obliczenia czasu realizacji zamówień uzależniony jest sukces przedsiębiorstwa – pozwala zapobiegać stratom i szybko realizować kolejne zlecenia. Zrozumienie Lead Time, jako elementu koncepcji Lean Manufacturing jest niezbędne do ulepszenia procesów wewnątrzmagazynowych oraz całego łańcucha dostaw. Co to jest lead time? Poznaj definicje i znaczenie tego określenia

Co to jest Lead Time?

Lead Time (z j.ang czas realizacji) to określenie czasu, który jest niezbędny do ukończenia jednego cyklu produkcyjnego. Jest to zarówno czas realizacji zlecenia jak i czas oczekiwania pomiędzy wykonywaniem różnych operacji w trakcie jednego cyklu, dla przykładu: przygotowanie, transport, kontrola oraz odbiór.

W obszarze logistyki lead time jest to czas liczony od momentu złożenia zamówienia przez kupującego, do chwili dostarczenia zakupionego towaru. Warto zaznaczyć, że definicja lead time może się zmieniać w zależności od branży lub typu działalności, w której stosowany jest ten termin.

Lead time (czas realizacji) składa się z trzech elementów:

  1. czas przedprodukcyjny: przygotowanie zamówienia do produkcji,
  2. czas produkcyjny: wytworzenie produktu
  3. czas poprodukcyjny: dostarczenie wytworzonego produktu do odbiorcy

Jak Lead Time wpływa na działalność firmy?

Lead Time jest elementem Lean management, o którym pisaliśmy we wcześniejszych artykułach. To wiedza na temat czasu oczekiwania ma ogromne znaczenie dla płynności i wydajności procesów produkcyjnych. Na całkowity czas potrzebny do realizacji zamówienia ma wpływ każdy element w łańcuchu dostaw. Wszystkie bowiem elementy od produkcji przed wysyłkę i kolejne etapy pośrednie wymagają czasu. To czynnik, który w zarządzaniu zapasami musi być szczególnie monitorowany i planowany. Planując i przewidując w jakim obszarze mogą wystąpić problemy, możesz odpowiednio szybko zareagować i nie ryzykować płynności realizacji zleceń.

Przeanalizujmy w jaki sposób lead time wpływa na poszczególne obszary działania firmy produkcyjnej:

  • Sprzedaż: lead time ułatwia określenie terminów dostaw zamówionych towarów
  • Pracownicy: lead time upraszcza reakcję podczas nieprzewidzianych sytuacji, dzięki czemu odpowiednio szybko możliwe jest wdrożenie pracownika na zastępstwo
  • Zaopatrzenie: lead time przekłada się na zarządzanie dostawami surowców i zmniejsza ryzyko wystąpienia braków na liniach produkcyjnych.
  • Lokalizacja: lead time ułatwia określenie czasu, który potrzebny jest od momentu złożenia zamówienia przez klienta do finalizacji zamówienia.
  • Produkcja: lead time pomaga dokładnie określić czas potrzebny, aby wytworzyć produkt, co ściśle wiąże się ze skutecznością procesów produkcyjnych
  • Logistyka i dystrybucja: lead time uzależniony jest od czasu trwania wszystkich elementów produkcji. To jego znajomość ułatwia ocenę jakości przebiegu całego procesu i staje się czynnikiem zwiększającym efektywność.

Jak odpowiednio obliczyć lead time?

Lead Time można mierzyć zarówno ręcznie lub automatycznie. Jeżeli większość procesów w firmie jest zautomatyzowanych, niezbędne dane możemy pozyskać bezpośrednio z systemu. Obecnie większość systemów mierzy Lead Time automatycznie. Podczas pobierania raportu produkcyjnego system przedstawia szczegóły zlecenia (czas rozpoczęcia i czas zakończenia danego zlecenia), ale też wylicza czas potrzebny do realizacji kolejnych etapów produkcji. Co więcej, możemy uzyskać więcej danych niezbędnych do zarządzania, między innymi szczególnie cenne czasy przestojów czy zatrzymań.

Licząc czas Lead Time w przedsiębiorstwie, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak:

  • czas przygotowawczy – to czas potrzebny na złożenie zamówienia produkcyjnego,
  • czas oczekiwania – to czas potrzebny na wyprodukowanie towaru lub czas oczekiwania na dostawę,
  • czas kontroli – to czas niezbędny, aby ocenić produkt, ale to także czas transportu do magazynu itp.

Zarządzanie zamówieniami z uwzględnieniem lead time

Wdrożenie odpowiedniego systemu do zarządzania produkcją znacznie usprawnia działania logistyczno-magazynowe w firmie. Funkcja automatycznego generowania zamówień do dostawców to element planowania, który powinien uwzględniać lead time.

Zamówienia tworzone ręcznie przez pracowników zawsze są obarczone ryzykiem błędu. Coraz częściej to właśnie czas realizacji zamówienia i czas oczekiwania na produkt jest istotniejszy niż cena i bezpośrednio przekłada się na wyższe zadowolenie klienta! Odpowiednio dobrany system do zarządzania zamówieniami przygotowuje zamówienia szybko, bezbłędnie i z uwzględnieniem lead time.

OptiMES ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu rozwiązań usprawniających procesy produkcyjne. Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania – skontaktuj się z nami!

Masz pytania?
Masz pytania?

Zespół specjalistów OptiMES ma już ponad 14 lat doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań informatycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
Jeżeli masz jakieś pytania napisz do nas! Jesteśmy dostępni pod numerem telefonu 535 455 855 i adresem mailowym biuro@syneo.pl.

Najnowsze wpisy

Wypróbuj OptiMES za darmo!

14 dni bez zobowiązań! Karta kredytowa nie jest wymagana.