Система управления производством
Система управления производством
System do zarządzania produkcją
System do zarządzania produkcją
Menu

TPM, czyli czego potrzebuje każda firma – słowo o prewencji.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • TPM, czyli czego potrzebuje każda firma – słowo o prewencji.

Prewencyjne utrzymanie ruchu w praktyce

Wiele działów technicznych w polskich przedsiębiorstwach nadal działa na reaktywnym sposobie zarządzania awariami, czyli zamiast im zapobiegać, ograniczają się do gaszenia pożarów. Prewencja w wielu firmach jest pomijana ponieważ kojarzy się z wysokimi nakładami finansowymi, wynikającymi z wymiany „jeszcze dobrych” części eksploatacyjnych jak i wdrożeniem kosztownych programów komputerowych. Często również dużo obaw budzi stan parku maszynowego, wynikający z wieku czy stanu technicznego urządzeń. Działanie takie w szerszej skali nie prowadzi wcale do oszczędności, a wręcz przeciwnie do zwiększenia nakładów jakie wydajemy na dział utrzymania ruchu, jak wiemy częste awarie wpływają nam na OEE, czy wydajność, a zaniedbanie wymiany chociażby takiego łożyska które nie wymienione na czas powoduje uszkodzenie innych elementów naszej maszyny.

Działaj proaktywnie

Przejście z działań reaktywnych do działań planowanego utrzymania ruchu – Preventive Maintenance (PM), wymaga od szefów UR tylko samozaparcia i umiejętnie podejście do tematu. Przy początkowej fazie wdrażania PM może odbyć się praktycznie bezkosztowo, wystarczy nam tylko Excel, znajomość swojego parku maszyn i ich DTR, w szczególności jeśli posiadany park maszynowy nie jest zbyt rozbudowany. Każdy szef utrzymania ruchu na początku swojej „przygody” z PM powinien dobrze zapoznać się ze swoim parkiem maszynowym i ustalić, nawet w Excelu regularne przeglądy określonych komponentów i częstotliwość takich działań którą można znaleźć w DTR  i polegać na własnym doświadczeniu. W czasie tych czynności technicy powinni oceniać stan komponentów podlegających oględzinom i klasyfikować je według przyjętej skali, ja proponuje trzy stopniową skalę:

  • Dobry – oznacza że dany komponent jest sprawny i wystarczy jego normalna konserwacja (np. tylko smarowanie)
  • Zadowalający – oznacza że stan techniczny komponentu uległ pogorszeniu lecz nie ma oznak rychłej awarii, oznacza to że jego wymianę lub naprawę można zaplanować w niedalekiej przyszłości,
  • Krytyczny – stan takiego komponentu zwiastuje nam awarię i to w najbliższym czasie więc bezdyskusyjnie podlega on wymianie.

Zbudowanie systemu który pozwoli nam regularnie przeprowadzać przegląd maszyn to pierwszy mały krok w budowanie prewencyjnego utrzymania ruchu w naszej firmie. Pamiętajmy że według filozofii Kaizen to właśnie małymi krokami dążymy do doskonałości.

 

Autorem wpisu jest
Mateusz Budka
Trener i koordynator ds. TPM w firmie będącej liderem branży spożywczej.
Masz pytania?
Masz pytania?

Zespół specjalistów OptiMES ma już ponad 14 lat doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań informatycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
Jeżeli masz jakieś pytania napisz do nas! Jesteśmy dostępni pod numerem telefonu 535 455 855 i adresem mailowym biuro@syneo.pl.

Najnowsze wpisy

Wypróbuj OptiMES za darmo!

14 dni bez zobowiązań! Karta kredytowa nie jest wymagana.