Koszyk

Czas pracy pracownika – jak zarządzać?

Organizacja czasu pracy nie jest prosta dla nikogo. Choć w przypadku pracy w pojedynkę brak takiej umiejętności może być po prostu męczący, to w przypadku pracy tysięcy pracowników na produkcji taki problem wiąże się z ogromnymi stratami finansowymi. Efektywne zarządzanie czasem pracowników jest niezbędne dla dobrej kondycji finansowej firmy, jednak jak się za to zabrać?

Spis treści:

Jasny podział obowiązków

Idealny dzień dla pracownika to taki, w którym przychodzi do pracy, a nikt nie przydzielił mu żadnych obowiązków. Nie licz na to, że Twoi pracownicy ochoczo oznajmią Ci, że nie mają co robić. Jeśli nie będą wiedzieli, co robić, to z dużą dozą prawdopodobieństwa umilą sobie czas przeglądając rzeczy na mediach społecznościowych. W końcu kto lubi się przemęczać?

No chyba, że to nasze sociale.
Wtedy można zajrzeć 🙂

Każdy kierownik działu lub manager powinien klarownie rozdzielać obowiązki pomiędzy pracownikami. Przychodząc do pracy powinni oni widzieć listę swoich działań, które mają wykonać w danym dniu. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniesz prokrastynacji pomiędzy półkami magazynowymi.

Mądrze ułożony grafik

Niektóre zadania w pracy wymagają więcej wysiłku od drugich. Układając grafik dla swoich pracowników zadbaj o to, by na produkcji bądź magazynie nie doszło do sytuacji, w której jeden z nich cały czas ma do wykonania wyłącznie lekkie prace, podczas gdy inni będą wypruwać z siebie siódme poty, by sprostać najtrudniejszym zadaniom.

Ułóż grafik tak, by ciężkie i lżejsze obowiązki przeplatały się ze sobą. Taki balans skutecznie będzie zapobiegać nadmiernemu przemęczeniu pracowników, a nawet ich wypaleniu zawodowemu.

Przeczytaj też: Rozliczanie czasu pracy (RCP)

Ustal konkretne terminy zakończenia prac

Zadanie, które nie ma wyznaczonego deadlinu, może odwlekać się w nieskończoność. Jeśli pracownicy nie czują, że goni ich termin, to ich tempo pracy może niewiele różnić się od trybu wakacyjnego.

Dobrym sposobem na umiejętne zarządzanie czasem pracowników jest ustalenie realnych deadlinów. Pracownicy znając końcowy termin zakończenia prac, a także biorąc pod uwagę ewentualne konsekwencje ich niewykonania, będą pracować znacznie bardziej wydajnie.

Nowoczesne narzędzia do ustalania zadań pomiędzy pracownikami

Dobrym sposobem na umiejętne zarządzanie czasem pracowników jest także wykorzystanie nowoczesnych narzędzi do ustalania obowiązków.

W korporacjach popularnymi narzędziami są Trello i Nozbe, które pozwalają łatwo przyporządkować zadania poszczególnym pracownikom. Zawierają one także mini systemy gratifykacji (przyjemne dźwięki po wykonaniu zadania czy odznaczanie kółeczek), które dodatkowo motywują pracowników do szybkiego wykonania obowiązków.

Wytropienie marnotrawstw w czasie pracy pracowników

Bałagan w miejscu pracy, głośna muzyka czy wieczne pogaduszki mogą wpływać bardzo negatywnie na efektywność Twoich pracowników. Przed wdrożeniem jakichkolwiek usprawnień warto zwrócić dokładną uwagę na to, czy przy zarządzaniu swoim czasem, nie marnują go na rzeczy, za które – bardzo bezpośrednio ujmując – się im nie płaci.

Jeśli okaże się, że np. pracownik wykonuje swoje obowiązki dwukrotnie dłużej, gdyż nie może znaleźć odpowiednich narzędzi, to jego praca nad swoją organizacją czasu powinna rozpocząć się od organizacji stanowiska pracy. Jeśli zaś w danym dziale utworzyło się kółko wzajemnej adoracji, w którym lwią część czasu spędza się na obgadywaniu spraw prywatnych, to warto zastanowić się nad rotacją w zespole.

Czy w Twoim zespole dobrze zarządzasz czasem pracy? Jakie masz alternatywne metody do planowania i zarządzania grafikiem i harmonogramem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.